یزدفردا: ۹ تالاب مهم در ایران گرمای مرداد امسال را تاب نیاوردند و به طور کامل خشک شدند.

به گزارش یزدفردا: گزارش سازمان هواشناسی از رکوردشکنی دمای هوا در بسیاری از نقاط ایران از جمله مناطق، شرق، جنوب شرق و مرکزی ایران طی فصل تابستان خبر داد.

تداوم گرما نیز بر اساس آمار مؤسسه اقلیمی کوپرنیک در ایران بی‌سابقه بوده و مردادماه ۱۴۰۳ گرم‌ترین مرداد نیم‌قرن اخیر است.

پیش‌تر رئیس مدیریت بحران هواشناسی احد وظیفه گفته بود که رکورد‌های بی‌سابقه گرما در جهان ثبت می‌شود، اما «سرعت گرمایش جهانی در ایران ۲ برابر متوسط دنیا است».

تالاب‌های انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض‌سلطان، شیمبار و دریاچه نمک ۹ تالابی هستند که در تابستان امسال خشک شدند. سامانه‌های جهانی هواشناسی هم از پاییز خشک در گسترده ایران خبر می‌دهند.

۹ تالاب ایران بیابان شد

حقابه محیط زیستی منبع جان‌بخشی به تالاب‌های ایران است، اما کمبود باران و افزایش استفاده از مایع حیات سبب شده تا این حقابه به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کنند.

کارشناس محیط‌زیست ساغر محمدی نسبت به عدم رهاسازی حقابه محیط‌زیستی گلایه کرده و می‌گوید نباید آبی که سهم تالاب‌هاست به مصرف کشاورزی، شرب و صنعت برسد و پایداری ایران به مخاطره بیفتد.

اما کارشناس اقلیم احمد طاهری می‌گوید که مهم‌ترین دلیل کاهش حقابه محیط‌زیست، کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم است و این پدیده در کنار محیط‌زیست به کاهش حقابه کشاورزی، صنعت و شرب هم ختم شد.

بازچرخانی آبی و بهینه‌ترین استفاده از منابع آبی زیرزمینی و سطحی در کنار افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی ۲ راهکار پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها برای خنثی کردن اثر خشکسالی و حفظ حقابه محیط‌زیست در دوران کاهش نزولات جوی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا